TEMPELHOF LIGE FØR LUKNINGEN

Arkitekten Lord Norman Foster har kaldt Tempelhof-lufthavnen »The Mother of all Airports«. Her en af de lange søjlegange, der passede så godt ind i nazisternes ordensbillede.  (Fotos: Hans Christian Davidsen)

EN SAGA BLOT. Mange berlinere kneb en tåre, da Tempelhof-lufthavnens endeligt blev beseglet ved en folkeafstemning. Til efteråret er det slut, men der er stadig chance for at besøge lufthavnen som turist.

(Reportagen blev bragt i Flensborg Avis i 2008)

Egentlig var den jo ikke længere. Når Berlin har en gæld på 60 milliarder euro, og Tempelhof hvert år blot gør underskuddet værre, og en anden stor lufthavn, Tegel, sagtens kan tage trafikken – ja så var der vel kun et at gøre. At lukke Tempelhof.

Dertil kommer, at Berlins ny storlufthavn i Schönefeld alligevel skal stå færdig udbygget i 2011.

Ikke desto mindre skulle Berlin her i foråret igennem en folkeafstemning, der nærmest havde dimensioner af en dansk EU-afstemning. For der var følelser med i spillet.

FOTOS FRA BERLIN 2008

Nu endte den vejledende folkeafstemning med et ja til at lukke Tempelhof, og de fleste kan vel sagtens forstå resultatet – med forstanden. Men for især mange ældre vestberlinere var Tempelhof selve forbindelsen til den frie verden. Lufthavnen var knudepunktet for de allieredes luftbro i 1948-1949.

Natten mellem den 23. og 24. juni 1948 gik lyset i hele Vest-Berlin med ét ud. Kraftværket Golpa-Zschornewitz, der lå i sovjetisk kontrolleret område, havde i årevis leveret strøm til den vestlige del af byen, men var nu på sovjetisk ordre blevet lukket ned. Dagen fulgte med trafikproblemer, da sovjetiske soldater blokerede for tilkørselsvejene til Vestberlin. Vestberlins fødevareforsyning var alt afhængig af de veje man havde fået tilladelse til at benytte fra Vesttyskland til Vestberlin. Da de lå i sovjetisk kontrolleret område, blev disse nu spærret fuldkommen af.

Vinduerne i afgangshallen er næsten lige så høje som i en gotisk katedral.

SYMBOL PÅ UDHOLDENHED

2,2 millioner mennesker manglede alt, og selv om de allierede vidste, at Stalin var klar til hvad som helst, var de dog fuldstændigt uforberedt på dette drastiske skridt. Men allerede i sommeren 1948 landede et fly hvert tredje minut med livsvigtige forsyninger til Vestberlins borgere.

Piloterne fra USA, Storbritannien, Frankrig og Australien blev elsket og beundret af en taknemmelig vestberlinsk befolkning. Nogle af piloterne lavede små faldskærmspakker med slik og chokolade til børnene i byen, pakker som de kastede ud af vinduerne når de fløj ind over Vest-Berlin. Det var andre slags bomber, end Berlin havde oplevet blot få år forinden, og flyverne fik hurtigt tilnavnet “Rosinbomberne”.

FOTOS FRA BERLIN 2007

Tempelhof blev til et symbol på berlinernes udholdenhed, så her var noget den borgerlige opposition i delstaten Berlin kunne genere den socialdemokratiske regerende borgmester Klaus Wowereit med. Selv det liberale FDP og private virksomheder (der ellers plejer at gå ind for sorte tal på bundlinjen) postede millioner af euro, der skulle få berlinerne til at stemme imod lukningen.

Men forgæves. Kun omkring 19 procent af de 2,4 millioner stemmeberettigede berlinere stemte for at bevare Tempelhof-lufthavnen som et symbol på Berlins vilje til at overleve under den kolde krig. Den øverste forvaltningsdomstol i den tyske hovedstad havde tidligere besluttet, at Tempelhof formentlig allerede lukker den 31. oktober i år, selv om en række flyselskaber har kæmpet for, at den skulle forblive åben for flytrafikken, indtil Berlins nye storlufthavn i Schönefeld er bygget færdig i 2011.

Tempelhof lufthavn i Berlin var i 2008 verdens ældste flyveplads, som stadig var i brug. Den 31. oktober 2008 var det slut.

SKRÆMMENDE OG FASCINERENDE

Man kan dog stadig nå at opleve denne forunderlige lufthavn, hvis arkitektur både er skræmmende, men også lidt fascinerende. Tempelhof er verdens ældste lufthavn, der stadig er i brug. Den stammer fra 1923, og den store hovedbygning er fra 1930erne og opført i den typiske stramme, men pompøse stil, som nazisterne foretrak det. Vinduerne i afgangshallen er høje og smalle som i en gotisk katedral, og imponerende søjlegange løber ud fra hovedbygningen. Rigsørnen hænger endnu flere steder på det store bygningskompleks og minder om den grumme fortid. Og mens det lakker mod enden, er Tempelhof blevet en turistmagnet. Folk strømmer til for at se bygningen, der er en af verdens største. Den er formet i en lang bue, der er godt 1,2 kilometer lang og har flere end 9000 rum. Da Tempelhof blev åbnet i 1930erne, havde den flere passagerer end Paris og London og var planlagt til at kunne tage seks millioner passagerer om året. Men i dag er det kun de helt små flyvemaskiner, der kan lande i lufthavnen, og derfor kan man ikke rejse længere væk fra Tempelhof end til Bodensee, Mannheim og Bruxelles.

Tempelhof blev bygget i begyndelsen af 1920erne, og blev brugt i luftbroen under den kolde krig, da al landtransport til Vestberlin var blokeret. Her symbolet for luftbroen i 1948-1949.

ALDRIG HELT FÆRDIGBYGGET

Men lufthavnen blev aldrig bygget helt færdig. Krigen kom imellem, og i dag står betonvægge med rusten stålarmering stadig ufærdige tilbage. Men der er ingen underjordiske gange, som det ellers bliver fortalt her og der. Myter er der nok af om stedet. Måske er det grunden til, at der er blevet optaget en lang liste af film med Tempelhof som kulisse – ud over alle dem, der handler om Luftbroen i 1948-49 er Billy Wilders “A Foreign Affair”, Wolfgang Staudtes “Die Herren mit der weißen Weste” og Paul Greengrass” “The Bourne Supremacy”.

Film var også, hvad nazisterne gemte i en bunker, som russerne i 1945 forsøgte at sprænge i luften med det resultat, at alle filmrullerne brændte. Ingen ved, hvad der var på filmene – og russerne havde også kunTempelhof i deres besiddelse få uger efter Nazityskands kapitulation. Hvad der nu skal ske med bygningene er ikke helt sikkert.

Planerne går på at indrette den kolossale bygning til et centrum for film- og multimedier. Filmstudierne i Babelsberg ved Potsdam har allerede lagt billet ind. Måske bliver der også plads til at fortælle om lufthavnens omtumlede historie.

Til og med lufthavnens sidste dag kan man i øvrigt få en rundtur ved den pensionerede forbundsværnssoldat Thomas Merz, der tidligere har arbejdet på lufthavnen.

HANS CHRISTIAN DAVIDSEN

En “rosinbomber”. De propeldrevne flyvere spillede en væsentlig rolle, da Tyskland var delt i to.

FAKTA

• Tempelhof Lufthavn er beliggende i det sydlige Berlin. Den blev bygget i begyndelsen af 1920erne, og blev brugt i luftbroen under den kolde krig, hvor al landtransport til Vestberlin var blokeret. Arkitekten Lord Norman Foster har kaldt lufthavnen »The Mother of all Airports«.

• Passagertallet var i 2005 1,5 mio. men er siden faldet drastisk, og var i 2007 på blot 350.181.

• Siden 1995 har været debat om at nedlægge lufthavnen. Blandt andet på grund af dens begrænsede kapacitet og manglende muligheder for udvidelser grundet lufthavnens placering midt i et boligområde vil myndighederne nu nedlægge den.

• Spørgsmålet blev gjort til genstand for en vejledende folkeafstemning 27. april i år. Blot 21,7 procent af berlinerne deltog i folkeafstemningen. Kravet var en valgdeltagelse på 25 procent. Et flertal i senatet i Berlin står dog fast på at lukke lufthavnen. Det sker formentlig med virkning fra den 31. oktober.

• Blandt argumenterne for at bevare lufthavnen har været, at den ligger centralt – blot 6 km. fra Reichstag – og at den af historiske grunde ikke bør lukkes.

Rigsørnen hænger der endnu. Tempelhof har nok af minder om dystre tider, men står også for mange berlinere som et symbol på friheden.

Et svar til TEMPELHOF LIGE FØR LUKNINGEN

  1. solen212 siger:

    Et ret godt resumé af den gamle lufthavn Tempelhof! meget bedre end det man kan læse fra wikipedia.Gode billeder med skarp fokus og fantastisk lys!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s